Facebook ČSSD BRNO - město Twitter ČSSD BRNO - město
ČSSD Brno - město

Festival Meeting Brno a Německý dům

Po 29.05.2017

Festival Meeting Brno se pomalu chýlí ke konci. Vznikl jako pokračování Roku smíření, kontroverzně vnímaného počinu, který k 70. výročí konce 2. světové války v roce 2015 uspořádalo nové vedení města Brna. V roce 2016 se organizátoři navazujícího prvního ročníku festivalu podle svých slov zaměřili na migraci, na ztrátu a nalézání domova. Letošní Meeting Brno s heslem „jednota v rozmanitosti“ měl klást důraz na jednotu Evropy, ohroženou populismem a společenskou radikalizací.

V rámci festivalu byl na Moravském náměstí vybudován tzv. Meeting Brno Point, který měl připomínat pohnutou historii náměstí. Nepřehlédnutelnou dominantou tohoto Pointu se stala instalace z ocelových trubek, vytýčená v půdorysu bývalého Německého domu a vystavěná do připomínky jeho dávné siluety. Německý dům byl jako centrum německého nacionalismu vystavěn v letech 1888 – 1891 a byl odpovědí brněnských Němců na český Besední dům. Za okupace se tento palác, pro svoji fasádu z režného cihelného zdiva lidově přezdívaný „Krysí cihelna“, stal symbolem zhoubné nacistické ideologie a poroby našeho národa. Při osvobození Brna byl Německý dům těžce poškozen a následně bylo rozhodnuto o demolici jeho torza. Na odklízení trosek nenáviděného sídla nacistů se tenkrát symbolicky podílely stovky Brňanů.

Právě instalace připomínající Německý dům vyvolala u jinak bohulibě vyhlížejícího festivalu kontroverzi, zvláště pak u pamětníků jeho největší slávy v protektorátních letech. Přemýšlel jsem, jaký záměr sledovali pořadatelé festivalu Meeting Brno tak dominantní připomínkou. Hned na začátku svých úvah jsem vyloučil, že by mohlo jít o výsměch naší minulosti a našich předků, či snad o plíživou germanizaci města. Tak prosté to nebude. V dnešním světě přesyceném informacemi vynikne ten, kdo šokuje, provokuje nebo vyvolá skandál. Silueta nenáviděného Německého domu k tomu může posloužit velmi dobře. Konec konců aktivisté z tzv. Slušných lidí přesně takto zareagovali a vyvěšením podobizny Matěje Hollana stylizovaného do portrétu Adolfa Hitlera na kulisu Německého domu festival náležitě zpropagovali. Nejpravděpodobnější asi bude, že pořadatele festivalu vedly dobré úmysly. To, co se dělo v našem městě bezprostředně po osvobození, by totiž bylo v podmínkách počátku 21. století naprosto nepřijatelné. Autoři festivalu jsou přesvědčeni, že z tohoto stigmatu minulosti se lze vykoupit jedině důslednou katarzí, k níž patří kritika tehdejších událostí včetně okázalého distancování se od činů našich předků. Ano, nemůžeme se tvářit, že se tenkrát nic nestalo. Ale máme právo dnes někoho soudit? Můžeme hodnotit tehdejší události dnešníma očima? Jsem přesvědčený o tom, že ne.

Myslím, že pořádání festivalu Meeting Brno má smysl. Ovšem měl-li letošní ročník hájit jednotu Evropy, měl-li nás zase trochu sblížit či smířit s vysídlenými Němci a s Židy, ke kterým se poválečné Československo zachovalo macešsky, potom je škoda, že zároveň rozděluje Brňany. Nemělo by se stát, že vedení města Brna vztyčuje siluetu Německého domu jako symbol předválečného multikulturního Brna a Brňané v tom vidí Krysí cihelnu z doby Protektorátu.

Oliver Pospíšil
předseda ČSSD Brno-město

Pod patičkou