Facebook ČSSD BRNO - město Twitter ČSSD BRNO - město
ČSSD Brno - město

Jak ukrást divadlo

Ne 31.07.2016 20:49

Možná si ještě vzpomenete na loňský vyhazov-nevyhazov ředitele Radosti Vlastimila Pešky. Matěj Hollan se tehdy jal vyměnit uznávaného šéfa divadla, které znají děti a jejich rodiče už pěknou řádku let. Možná si taky vzpomenete, že na druhém místě konkurzu, který vyhrál Peška, skončil jistý Tomáš Pavčík a Matěj Hollan tehdy rozhodl, že ředitelem bude právě Pavčík. Díky kritice veřejnosti, odborníků i zaměstnanců divadla ředitel Peška zůstal ve funkci do dneška. Všechno tedy dobře dopadlo, stejně jako v pohádkách, které Radost svým dětským divákům hraje.

Jenže příběh nekončí. Ve funkci ředitele Kulturního a vzdělávacího střediska U Tří kohoutů, příspěvkové organizace MČ Brno-střed, k poslednímu květnu 2016 skončil po osmi úspěšných letech Roman Burián a vedení MČ Brno-střed do jeho funkce instalovalo již známé jméno – Tomáše Pavčíka. Profesní – herecké – kvality pana Pavčíka plně uznávám. Několikrát jsem mu mohl tleskat při jeho vystoupeních, např. s Malým divadlem kjógenu. Otázkou ale zůstávají schopnosti tohoto herce a pedagoga v oblasti řízení tak velké organizace, jakou Kulturně vzdělávací středisko (tzv. „Kávéeska“) je. A to může být prvním kamenem úrazu.

Takových kamenů je ovšem víc. Ty nakonec mohou vést ke snížení kvality KVS a představení divadla Polárka, zejména v pojetí a směřování právě tohoto divadla, které má v Brně velké jméno a tradici.

Kontroverzní bylo zejména samotné výběrové řízení na pozici ředitele. Otázka důvodu výměny Romana Buriána, který Polárku stabilizoval jak finančně, tak personálně, zůstává stále nezodpovězena, stejně jako pozadí konkurzu. K výměně ředitele a následným bleskovým změnám došlo bez jakéhokoliv předchozího náznaku či komunikace ze strany radnice. Po tomto zásadním zásahu byla zcela logickým vyústěním vzpoura souboru divadla Polárka. Herci a zaměstnanci se přišli bít za svá práva dokonce i na červnové zasedání Zastupitelstva MČ Brno-střed, kde v bodu „Hovory s občany“ hned deset jejich zástupců jasně vyjádřilo své znepokojení a rozhořčení ze stávající situace. Osobně jsem s některými z nich mluvil. Bylo velmi zvláštní slyšet od těchto herců, že vlastně neví, kdo pan Pavčík je a někteří ho viděli v sále radnice poprvé, aby následně pan Pavčík prohlásil, že s každým z nich o nadcházejících změnách mluvil. Ale budiž… Mnohem zásadnější je fakt, že změny v KVS, které se dotknou zejména divadla Polárka, přicházejí v ten nejméně vhodný okamžik. Nejen že Tomáš Pavčík rozprášil divadelní radu, ale také přišel s vlastním dramaturgickým plánem, v němž potopil nynější koncepci Polárky a děti se tak mohou rozloučit s Kašpárkem či Kocourem v botách (v repertoáru zůstala pouze Klapzubova jedenáctka). Divadlo opouští členové souboru a zaměstnanci, kteří jsou se situací nespokojeni, příp. s nimi nový šéf přímo ukončil spolupráci.

A jaké vlastně mají být zásahy do chodu Polárky? Jistý je konec vedoucí Bronislavy Krchňákové i celé divadelní rady, vstupné se zdraží o 10 %, sníží se počet dopoledních představení pro školy, bude obnovena tzv. „malá scéna“ (v minulosti neúspěšná, nyní kulisárna) a v budově Polárky vznikne kavárna. Polárka by měla nabrat cestu změny v alternativnější scénu s odlišnou koncepcí založenou na odpoledních a večerních představeních, což je z pohledu účelu a tradice divadla Polárka zcela zcestné a nesmyslné. Divadlo Polárka je totiž svou koncepcí zejména divadlem pro děti a školy - také proto, že jeho hry korespondují se školními osnovami.

Příchod nového šéfa Kávéesky ale nemusí být až takovým průšvihem. Pavčík má sice oporu ve vedení městské části, klíčová ale bude podpora souboru i veřejnosti. Tu by si měl získat udržením koncepce a tradice divadla a třeba i podanou rukou minulému vedení Polárky. Měl by respektovat hlasy uvnitř souboru a dát na rady těch, kteří už v Polárce a v KVS něco zažili. A také by měl zapracovat na způsobu komunikace se zaměstnanci divadla a nebrat si příklad z vedení městské části, konkrétně z radního pro kulturu Kalouska. Jako návštěvník divadla Polárka přeji Tomáši Pavčíkovi v následujících měsících štěstí a hlavně rozum. Nejdůležitější totiž je, aby v Polárce neutrpěla kultura a tím diváci, kteří sem za ní spoustu let chodí.

A neodpustím si ještě krátký dovětek. Zodpovědným za nastálou situaci není ředitel Pavčík. I když s jeho kroky nesouhlasím, vlastně jej chápu. Přemýšlím-li ale o osudu brněnské kultury a „kauze Polárka“, musím se ptát na důvod takovýchto zásahů do chodu poměrně úspěšných organizací. Co z toho měl vloni Matěj Hollan a letos Petr Kalousek, když "zametli" s ředitelem či vedením dětského divadla? Dokazují si snad, že teď už nejen CHCOU, ale konečně i MOHOU? Nebo jen hledají uplatnění pro své lidi? Odpověď znají jen oni sami. Bohužel, jejich zásahy trpí ti, kteří „svému“ divadlu obětovali úsilí, čas a mnohdy i srdce; a samozřejmě diváci – v tomto případě děti, které nezajímají ambice nikoho z pánů, kteří právě zjišťují, jak chutná moc. Ambice těch, kteří díky své momentální moci mohou těmto dětem klidně i ukrást divadlo

 

Mgr. David Čížek
ČSSD MO 01 Brno-střed

 

Pod patičkou